Skat og hjemmekontor / arbejdsværelse

05-04-2013

Vi ser netop nu, at en del iværksættere starter med et kontor i hjemmet eller, at den etablerede virksomhedsejer har et hjemmekontor til aftenarbejde m.v. Hjemmekontoret kan af mange grunde være en god ide. Ønsket om skattefradrag skal dog ikke være en af grundene. Praksis for selvstændige erhvervsdrivendes fradrag for hjemmekontor vurderes at være særdeles restriktiv.

Sandsynligheden for at få skattefradrag for omkostningerne ved hjemmekontoret er størst, hvis
- hjemmekontoret er nødvendigt af hensyn til virksomheden og
- hjemmekontoret ikke anvendes til andre formål end de strengt erhvervsmæssige.

Er kontoret nødvendigt af hensyn til virksomheden?

Den første betingelse kan f.eks. være opfyldt, hvis virksomheden ikke har andre adresser, og en stor del af arbejdet udføres fra hjemmekontoret.

Er formålet erhvervsmæssigt?

Den sidste betingelse vil derimod ofte ikke kunne opfyldes i private hjem. For det første skal der være en vis adskillelse af hjemmekontoret fra privaten i øvrigt. I bedste fald er der egen indgang, og bygningen er adskilt. Et kontor, der udgør en del af andre rum f.eks. en stue, vil ikke udløse fradragsret. For det andet skal hjemmekontoret være indrettet rent erhvervsmæssigt. I bedste fald med lagerreoler m.v. Hyggeindretning med behagelig sofa, fladskærm og lignende må frarådes, hvis der ønskes skattefradrag. Private genstande må ikke befinde sig i hjemmekontoret, hvilket f.eks. kan omfatte bøger, private papirer og skabe med personlige ting. 

Betingelserne for fradragsret vil ofte stride imod, hvad der er praktisk muligt i private hjem. Vi oplever derfor, at mange erhvervsdrivende opgiver forsøget på at få skattefradrag for udgifterne til hjemmekontor uanset, at der rent faktisk er udgifter forbundet med hjemmekontoret.

Når der er fradragsret, kan omkostningerne ved hjemmekontoret opgøres på baggrund af de omkostninger, der direkte kan henføres til lokalet f.eks. indretning, maling og en beregnet andel af fællesudgifterne f.eks. ejendomsskat, el og varme samt husleje i lejeboliger. I ejerboliger kan der under visse forudsætninger opnås et nedslag i ejendomsværdiskatten.

Nyheden er skrevet i generelle vendinger. Det kan derfor anbefales at kontakte Blicher for en konkret rådgivning.
Blicher har kontorer i Aulum, Ikast, Herning og Silkeborg, klik her for kontakt til en Blicher revisor.

Blicher aktuelt:
Carsten Ottosen Blicher2

Carsten Ottosen,
co@blicher.dk
Direkte telefon 2523 3710