25 november 2021

Krav om whistleblowerordning for arbejdsgivere med 50 eller flere medarbejdere

Folketinget har tidligere på året vedtaget en ny lov om beskyttelse af whistleblowere. Loven skal implementere EU’s såkaldte whistleblower-direktiv og pålægger offentlige og private arbejdspladser med 50 eller flere medarbejdere at etablere interne whistleblowerordninger inklusive passende politikker og procedurer for disse. Disse whistleblowerordninger skal være etableret således, at der på en række konkrete punkter sker beskyttelse af whistlebloweren, herunder bl.a. fortrolighed om dennes identitet.

Fristerne for etablering af sådanne interne whistleblowerordninger er:

  • december 2023: Arbejdsgivere i den private sektor med 50-249 ansatte.
  • december 2021: Øvrige arbejdsgivere omfattet af loven, dvs. arbejdsgivere i den private sektor med flere end 249 ansatte og offentlige arbejdsgivere med 50 eller flere medarbejdere.

Har du brug for sparring og hjælp til at komme i gang med etablering af jeres interne whistleblowerordning, er du velkommen til at kontakte nedenstående eller din sædvanlige revisorkontaktperson.

Nyheden er skrevet i generelle vendinger. Det kan derfor anbefales at kontakte Blicher Revision for konkret rådgivning.

Vi har kontorer i Aulum, Herning og Silkeborg, klik her for at få kontakt til en revisor fra Blicher Revision.

Kom på forkant med aktuelle nyheder for selvstændige og økonomi interesserede – bliv medlem af vores gruppe på Linkedin eller tilmeld dig vores nyhedsbrev